A Termékmix magazinban 2017 márciusában megjelent egy interjú Sarhan Omarral.

A Gilan Trading Kft. alapítója, a palesztin származású Sarhan Omar Názáretből érkezett a 80-as években Magyarországra ösztöndíjas egyetemistaként.

Meglepődve tapasztalta, hogy a hazájában oly népszerű egészséges csemegék , mint az aszalt füge, datolya, pisztrácia, mandula hiányoztak a magyar élelmiszerboltok polcairól. Otthon az olajosmagvak, aszalványok alapvető élelmiszereknek számítottak már abban az időben is, amikor a magyar vásárlók még az egzotikus banánért és narancsért is sorban álltak a boltokban. Nagyszülei olajfa ültetvényében, mely a názareti hegyekben volt megtalálható, saját füge és mandula fájukról és datolya pálmájukról csemegézhetett a 9 gyerekes család. Már egyetemi évei alatt is legfontosabb álmának és céljának tekintette, hogy a magyar emberekkel megismertesse országa és családja kedvenc csemegéit. Ezen tervét mára már teljesítette, hiszen közel 100 különböző terméket forgalmaz a cég, több termékkategóriában, Kalifa márkanév alatt: aszalt gyümölcsöket, natúr és sós magvakat, konyhai alapanyagokat, csokoládéba mártott magvakat, aszalványokat. Mikor cégét a Gilan Trading Kft.-t megalapította, a világ legfontosabb Iránban található pisztáciatermő területről nevezte el.

Mindeközben családi élete kapcsán is teljesült az álma, mivel ma boldog kétgyermekes apaként éli a magyar családok mindennapjait, magyar feleségével.

Egy korábbi interjúban úgy fogalmazott, hogy az életút céljának elérése: játék. A kereskedelmet és az üzletet ma is egyfajta játéknak tekinti?

Igen. Azt hiszem, ha valaki olyan szerencsés, hogy az álmán, a kitűzött célján dolgozhat nap, mint nap, akkor annak a személynek a munkája a játéka. Én ezen szerencsés emberek közé tartozom. Meglátásom, hogy ez igazán máshogy nem is megy. Egy a nemzetközi piacokon is jelen lévő, gyártó és kereskedelmi céget közel 30 éve építeni és vezetni csak ezzel a hittel, hozzáállással lehet. Ha az embernek napi szinten számtalan döntést kell hoznia, több problémát kell kezelnie, tudnia kell azt, hogy lesznek jó és rossz döntései is. Véleményem szerint a lényeg, hogy a hibákból mindig tanulni tudjunk, a jó dolgoknak, sikereknek pedig együtt örüljünk. Kollégáimnak ezen értékeket közvetítem a mindennapokban.

Emellett az embernek mindig újabb és újabb célt kell kitűznie maga elé, hogy folyamatosan játékban tudjon maradni.

Mi a különbség a közel-keleti és a nyugati kereskedelemhez, vezetéshez való hozzáállás szemléletmódjában?

Talán egy dolgot emelnék ki, az arab kereskedelemben és vezetésben a kapcsolatoknak és kommunikációnak kiemelt szerepe van, csak úgy mint a mai amerikai üzletemberek körében.

A nyugat-európai kereskedelem sokkal inkább szabály központú, pontos tényeken és racionális érvrendszereken alapul, mintsem emocionális tényezőken is nyugvó személyes kapcsolatokon.

Mi ezt e két szemléletmódot ötvözve alkalmazzuk a napi kereskedelmi munkánk során.

Hogyan alakult az értékesítés volumene az elmúlt években?

Büszkén mondhatom, hogy cégünk forgalma hosszú évek óta, évről évre folyamatos fejlődést mutat, melynek mértéke minden évben kétszámjegyű. Ez a folyamatos fejlődés nem csak a Kalifa csomagolt termékekre, hanem lédig, ömlesztett áru értékesítésünkre is igaz.

A külföldi piacon is jelen vannak. Melyeken és ezeken mekkora mennyiségben értékesítenek? Hogyan alakul ezeken a piacokon az aszalt gyümölcsök és olajos magvak piaca?

Örömünkre szolgál, hogy a környező országokban is folyamatosan nő a Kalifa termékek export forgalma, a belföldi értékesítés növekedése mellett. Az utóbbi években szinte ugyanakkora értékben értékesítünk árut külföldre, mint belföldre. Egyre több szomszédos országban vagyunk jelen kisebb-nagyobb élelmiszereket forgalmazó hálózatban. Úgy gondoljuk, hogy ennek ellenére az export piacon bőven van még lehetőség további terjeszkedésre, azaz a „játék terület” bővítésére.

A Kalifa csomagolt termékek mellett ömlesztett áruval is jelen vagyunk a nemzetközi kereskedelmi piacon, csakúgy mint belföldön. Ezen termékkörünkkel, melynek két vezető terméke a dió és a mák, bőven túl tudunk lépni a környező országok piacain, így Nyugat-Európában van lehetőségünk nagy forgalmat generálni. Ez az én saját álmom, ha úgy tetszik játékom volt az utóbbi években.

Az aszalt gyümölcsök, vagy olajos magvak értékesítése mennyiben követel más szemléletmódot? Miben más ez a termékkategória, mint egy „hagyományos” élelmiszer?

Az egészséges életmód szemléletmódja, mennyiben kedvez a termékkategóriának? Az egészségtudatosság jellemzően alakítja-e vásárlói körüket? Kik számítanak fő vásárlóiknak?

Úgy gondoljuk, hogy a Kalifa termékek minden nap, akár többször is fogyasztóink asztalára kerülhetnek. Hiszen egészséges magvaink és aszalványaink, akár a reggeli müzlibe, akár tízóraira és uzsonnára is kiváló energiaforrások lehetnek. Ezen két termék csoportunkat kiegészítve a konyhai alapanyagainkkal, pedig értékes összetevői lehetnek az otthoni sütésnek- főzésnek, melynek népszerűsége szintén az egészségtudatos táplálkozás terjedésével, együtt nőtt az utóbbi években.

Így azt gondolom, hogy bár hivatalosan nem tartoznak a termékeink az „alapvető élelmiszerek” kategóriájába, az egészségtudatos fogyasztók körében, egyre inkább azzá válnak.

Ha pedig a piaci helyzetünket nézzük, azt mondhatjuk, hogy Magyarországon nincs olyan szereplő ezen a piacon, aki olyan széles termék szortimenttel rendelkezik, mint a Kalifa, így ha úgy tetszik, nincs konkurenciánk, ha úgy tetszik, tele vagyunk versenytárssakkal, de hát ez is a játék része.

Milyen termőterületekről érkeznek a Kalifához a termékek?

Alapanyagaink nagyobb részét külföldről, a világ minden tájáról szerezzük be. De azon termékeinket, melyek Magyarországon is megteremnek, mint a dió, mák, alma, meggy, pattogatni való kukorica, igyekszünk a magyar termelőktől minél nagyobb mennyiségben felvásárolni.

A beszerzés irányítása és a külföldi beszerzések mai napig az én kezemben vannak. Egyrészről ez az én „kedvenc játékom”, másrészről úgy gondolom, hogy a legfontosabb, hogy vevőink a legjobb minőségű termékeket kapják, ehhez azonban elengedhetetlen a személyes kapcsolatok ápolása, vagy a legjobb termőhelyek ismerete. Alapanyagaink nagyrészt közvetlenül a termelőktől kerülnek beszerzésre, így biztosítva a legversenyképesebb beszerzési árakat és a megfelelő minőséget. Rendszeresen látogatom a termelőket és beszállítókat a világ minden pontján. Legrégebbi személyes kapcsolataim a cégem alapítása idejére tehetők, így immár 25-30 éves múlttal bírnak. Csak néhány példát említenék, ami azt bizonyítja, hogy a Kalifa finomságok valóban a világ minden tájáról kerülnek fogyasztóink asztalára. A pisztácia mai napig Iránból, a Gilan tartomány termőföldjeiről, a földimogyoró Argentínából, a datolya nagy része Tunéziából érkezik. A fügét hol Görögországból, hol Törökországból importálja cégünk, mikor hol jobb minőségű az éves termés. Az utóbbi évek sikerterméke a vörös áfonya pedig a tengeren túlról érkezik a mandulával együtt. A Vietnámból származó kesudiót biztosan kevés fogyasztó ismerné fel a fán.

Van-e még álma, célja amit a jövőre nézve megfogalmazott?

A személyes célomon és cégünk küldetésén az utóbbi hónapokban sokat gondolkodtam. Minél többet beszélgettem a termékeinkről és a fogyasztóinkról a kollégáimmal, a termékeink egészségre gyakorolt jótékony hatásáról táplálkozási szakemberekkel, egyre inkább azt éreztem, hogy nekem több a küldetésem ezekkel a termékekkel, mintsem eljuttatni a boltok polcaira.

Hosszas vívódás után sikerült megfogalmaznom és szavakba öntenem azt az érzést, ami már régóta érlelődött bennem. Személyes célom és egyben a cégem küldetése, hogy fogyasztóinkat tájékoztassuk arról, hogy a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag Kalifa aszalványok és magvak napi fogyasztása, az egészséges táplálkozásunk része lehet, mellyel energiát és lendületet kaphatnak a mindennapjainkhoz. De nem csak testi, hanem a szellemi egészségükhöz is hozzájárulhatnak, ahogy azt az egyik bölcs, magyar közmondás is mondja: „Ép testben, ép lélek”. Hogyha pedig az ember teste és lelke is egészséges, akkor tud igazán újabb és újabb célokat kitűzni maga elé és lendülettel elérni azokat. Tehát, úgy gondolom, hogy termékeinkkel hozzájárulhatunk a magyar embertársaink céljainak eléréséhez.

Személy szerint ezen elmélet alapján élem az életemet, már több mint egy évtizede, egészségesen táplálkozom, naponta örömmel fogyasztom a termékeinket, rendszeresen mozgok és így nap mint nap lendületet kapok céljaim eléréséhez.

Mindezen tartalommal megtöltve született meg küldetésünk, programunk szlogenje : „Kalifa- Örömteli egészség…” , hiszen termékeink nemcsak egészségesek, hanem finomak is és mindenki, minden napra megtalálhatja közülük a személyes kedvenc aszalt gyümölcseit és magvait. Így az egészséges táplálkozás nem tiltáson, hanem örömteli választáson alapul, azaz Kaifa-Eat what you love!

A jövőben olyan személyekkel és szervezetekkel szeretnénk együttműködni, akiknek célja megegyezik a mi küldetésünkkel.

Örömömre szolgál, hogy meg is találtuk az első „Örömteli egészség nagykövetünket” Klein Dávid expedíciós hegymászó személyében.

Klein Dávid és Suhajda Szilveszter nagy célt tűzött ki maga elé az idei évre, miszerint első magyarként oxigénpalack nélkül másznak fel a Mount Everest csúcsára.

Amikor egy sajtó tájékoztatón elhangzott a kérdés, mit eszik Dávid a csúcstámadás alatt, ő azt válaszolta, hogy aszalt gyümölcsöket és magvakat, ezekből kap megfelelő energiát és lendületet a csúcstámadáshoz, azaz a célja eléréséhez.

Ezt hallva úgy gondoltuk, hogy Dávid a mi hiteles nagykövetünk lehet.

Megtisztelő számunkra, hogy ilyen módon támogathatjuk a Magyar Everest 2017 Expedíciót és Dávidot célja elérésében.

Hogyan képzeli el a cég jövőjét hosszabb távon: egy fia és egy lánya van, tovább viszik-e az üzletet?

Azt már rég eldöntöttem, hogy sem a fiamra, sem a lányomra nem szeretném ráerőltetni a családi vállalkozást. Én csak a saját álmaimért vagyok felelős. A fiamnak és lányomnak meg kell találniuk a saját útjukat, azaz az életük célját és értelmét. Az csak külön szerencse lenne, ha valamelyikük útja, egybe esne az én megvalósult álmommal.

Őszintén szólva, vannak emberek, akiktől nem irigylem a sikert és Sarhan Omar a szememben ilyen ember. Korlátozott anyagi háttérrel, de jó üzleti érzékkel, lelkesedéssel, önmagába és a termékébe vett töretlen hitével belevágott élete kalandjába és megcsinálta szerencséjét. Az útja bizonyára rögös volt, de erről nem tesz említést. A mában is a jövőre, az új üzleti lehetőségekre gondol és talán az utódlás kérdése foglalkoztatja, mialatt jóízűen belemarkol egy tál, frissen pörkölt, sózott Kalifa pisztáciába.